Vestlus Eesti taimse toidu teerajaja Bon Veganiga

  • 22 november 2024

Taimsel Teisipäeval oli au külastada Bon Vegani tehast. Saime näha, kuidas valmivad armastatud Boni tooted, milline näeb välja protsess toote valmimisest transpordini ning saime vastused oma uudishimulikele küsimustele. 

Bon Vegan võitis sel aastal aasta parima taimse toote konkursi. Võidu tõi koju maksamaitseline pasteet, mis on Boni suurest tootevalikust üks uuemaid. Uurisime Boni algusaastate, tarbijate ja tuleviku kohta lähemalt. Meie küsimustele vastas Karin Miller, Bon Vegani tegevjuht.

Olete juba peaaegu 20 aastat väga edukalt turul olnud. Kuidas sai Bon Vegan alguse ning mis oli ettevõtte asutamisel inspiratsiooniks?

Bon Vegan sai ametlikult alguse aastal 2003, nii et turul on oldud juba üle 20 aasta. Bon Vegan sündis selgest veendumusest, et kõige parem toit inimesele, keskkonnale ja teistele elusolenditele on täielikult taimne toit. Kuna 20 aastat tagasi ei olnud Eesti turul taimseid asendustooteid üldse saada, otsustati ise tootmisega alustada. Kuigi Bon Vegani alustajatest ei olnud keegi kunagi toidutootmisega kokku puutunud, oli siht selge. Tuli teed rajada.

Kes on Bon Vegani toodete põhitarbijad? Kas olete aastate jooksul märganud tarbijates muutuseid? 

Maailm on 20 aastaga väga palju muutunud. Kui algusaastatel naljatasime, et meie tooteid tarbime me ise koos mõnede sõpradega, siis nüüd võime öelda, et Boni toodetega on kasvanud üles terve põlvkond. Kahe kümnendi jooksul oleme näinud taimsete toodete tarbijaskonna vägevat laienemist ning muutumist täielikest nišitoodetest normaalseks alternatiiviks ka tavalise inimese toidulaual. Võime öelda, et meie sõpradering on seega plahvatuslikult kasvanud.

Milline on teie visioon järgmisteks aastateks? Kas turule on plaanis tuua veel enamgi uusi tooteid?

Me oleme Bon Veganis heas mõttes natuke hullumeelsed unistajad. Kui ei oleks, siis ei oleks ka Bon Veganit. Nii et meie visioonis on alati vähemalt mõni pöörane plaan ja võimatu unistus, mille poole püüelda. Nende seas on nii uusi tooteid, olemasolevate toodete edasiarendusi, aga ka selline “tagasihoidlik” plaan teha Eesti maailmas tuntuks eriti hea taimse toidu tootjana.

Olete poelettidele jõudnud mitme nostalgilise tootega – pasteetide ja vorstidega. Kust sai toodete idee alguse? Kui kaua läks aega, et ideedest valmis toodeteni jõuda? 

Me ise hirmsasti tahtsime neid tooteid oma toidulauale. Ja kuna sarnaseid alternatiive ei olnud (tofust vorste tehakse maailmas üldse üsna vähe), siis tuli ise tootma hakata. Ideed mõlgutasime juba paar aastat, arendusest turuletulemiseni läks ligikaudu aasta.

Teie maksamaitseline tofupasteet on lühikese ajaga tõestanud end tõeliseks rahva lemmikuks, võites ka Taimse Teisipäeva aasta parima taimse toote konkursi. Kas nii rohke ja positiivne vastuvõtt uutele toodetele on teid üllatanud?

Aasta taimne toote tiitel oli tegelikult ka üks meie unistustest. Nii et olime väga õnnelikud, et maksamaitseline tofupasteet leidis tee inimeste südamesse ja toidulauale. Me teadsime küll, et tegemist on väga õnnestunud tootega, aga ikkagi oli selline soe vastuvõtt tarbijate poolt väga tore üllatus. Siinkohal ütleme südamest suure tänu igale armsale inimesele, kes teiste elusolendite maksa asemel on valinud hoopis meie tofupasteedi.

Mis tooted on osutunud läbi aegade kõige enim armastatuteks? Millised on teie oma tööpere lemmikud tooted?

Meie tofud on läbi aastate olnud klassikud. Võib vast isegi öelda, et oleme eestlaste maitsemeele tofu osas natuke ära rikkunud, kuna meie tehnoloogia on veidi teistsugune kui teistel. Seetõttu on meie tofu eriti tihke, valgurikas ja veidi hapuka maitsega, nii et meenutab enam kohupiima kui teiste tootjate tooted. Meil endil on muidugi hirmus raske lemmikut valida, sest oleme oma tooted arendanud ju muuhulgas ka enda jaoks. Seega armastame ausalt neid kõiki palavalt. Kuna meie tööperes on aga ka mittetaimetoitlasi, siis seda võime küll öelda, et nende seas on suurimateks lemmikuteks Iga teine burger ja maksamaitseline pasteet, sest nendega petab ka lihasööja edukalt ära.

Ka meil Taimse Teisipäeva tiimis on raske Bon Vegani suurest tootevalikust vaid üks lemmik välja valida. Leiame, et Boni toodete seast leiab endale igaüks midagi ja rohkemgi veel. Soovime kogu Boni tiimile jätkuvat edu oma ettevōtmistes ja täname sooja vastuvõtu eest! 

Pildil: Bon Vegani müügiesindaja Gladis Kask ja Taimse Teisipäeva kampaaniajuht Kristel Külmallik