8 põhjust, miks eelistada taimset toitu

  • 14 mai 2022

Taimne toit sisaldab palju puuvilju, köögivilju, ube, pähkleid ja seemneid. Nende toitude mitmekülgne söömine pakub laias valikus olulisi vitamiine, mineraale, tervislikke rasvu ja valke. Siiski tuleks hoolitseda ka selle eest, et saaksid toidust piisavalt rauda, valku, kaltsiumi, vitamiini B12 ja D-vitamiin.

Millist kasu siis taimne toit meile pakub?

  • Hea südame tervisele. Liha ja piimatooted on peamised küllastunud rasvade allikad, mis tõstavad kolesteroolitaset. See omakorda suurendab südamehaiguste ja insuldi riski. Taimsed toidud sisaldavad palju kiudaineid, mis on südamele head. 
  • Madalam risk haigestuda vähki. Taimsed toidud sisaldavad palju kiudaineid, vitamiine ja fütokemikaale (taimedes leiduvaid bioloogiliselt aktiivseid ühendeid), mis kaitsevad vähi eest. Töödeldud liha on kantserogeenne ja võib põhjustada jämesoolevähki ning punane liha võib soodustada lisaks ka eesnäärme- ja kõhunäärmevähki. Punase ja töödeldud liha tarbimise vähendamine vähendab neid riske.
  • Tervislik kaal. Mitmed loomsed toidud sisaldavad palju rasva ja kaloreid, seega võib nende asendamine madala kalorsusega taimse toiduga aidata meil oma kaaluga paremini toime tulla. Siiski tuleb ka taimse toidu puhul eelistada köögivilju, puuvilju ja teravilju töödeldud toidule.
  • Aitab ennetada II tüübi diabeeti. Uuringud on näidanud, et inimestel, kes eelistavad taimset, on madalam veresuhkru tase ja neil võib väheneda II tüüpi diabeedi tekkerisk kuni 78%. 
  • Säravam jume. Piimatooted põhjustavad mitmeid nahaprobleeme – nende tarbimine süvendab aknet nii meestel kui naistel. Asendades piimatooted kaltsiumirikaste puu- ja köögiviljadega, saate rohkem terve naha jaoks vajalikke  antioksüdante ja vitamiine.
  • Võib väheneda artriidi valu. Probiootiliste taimsete toitude (nt fermenteeritud köögiviljad ja eluskultuuridega jogurtid, mis ei sisalda piimatooteid) söömine võib suurendada heade bakterite arvu jämesooles, aidates ühtlasi kaasa toitainete imendumisele ja põletike vähendamisele.
  • Saad rohkem toitaineid. Täisväärtusliku taimse toidu puhul koosneb su toidulaud peamiselt  täisterast, puuviljadest, köögiviljadest, ubadest, hernestest, pähklitest ja seemnetest. Need toovad kaasa teatud kasulike toitainete (kiudained, antioksüdandid, kaaliumi, magneesiumi, folaadi ning A-, C- ja E-vitamiinid) suurema päevatarbimise.
  • Säästad keskkonda. Üks tõhusamaid asju, mida saad oma süsiniku jalajälje vähendamiseks teha, on vältida loomseid tooteid, sest nende tootmine koormab keskkonda suuresti – alates söödakasvatusest ja loomade toitmiseks vajalikust veest kuni transpordi ja töötlemiseni. Lihatootmiseks vajalik suur hulk teraviljasööta aitab oluliselt kaasa metsade ning elupaikade hävimisele ja liikide väljasuremisele. Taimse toidu kasvatamiseks on vaja tunduvalt vähem maapinda ja vett, mistõttu on see üks lihtsamaid, nauditavamaid ja tõhusamaid viise keskkonnamõju vähendamiseks.

On aeg endalt küsida, et kui mul on võimalik elada elu, mis sisaldab maitsvat sööki ja jooki, annab parema tervise ja jätab väiksema süsinikujalajälje, siis mis mind veel tagasi hoiabi?

Väikeste muudatuste tegemine oma igapäevastes toidukordades on üks lihtsamaid viise taimse toidu osakaalu suurendamiseks oma toidulaual. Alustuseks võid ühel päeval nädalas süüa taimset toitu. Samuti võite proovida muuta üht toidukorda korraga, süüa esimesel nädalal taimset hommikusööki, lisada teisel nädalal taimne lõunasöök jne. Ideid ja maitsvaid retsepte leiad Taimse Teisipäeva kodulehelt.