Taimsed piimad

Üha laienev taimsete piimade valik kauplustes võtab silme eest lausa kirjuks. Millise piimaga tuleb kõige maitsvam puder? Millist piima valada kohvile?

 Kaerapiim sisaldab teiste taimsete piimadega võrreldes vähem proteiini, ent kõige rohkem tervislikke kiudaineid. Samuti on kaerapiimas paras kogus kaltsiumi ja rauda, oomega-3 ja oomega-6 rasvhappeid ning E-vitamiini. Kaerapiimast on tehtud ka nn baristade piim, mis läheb kergesti vahtu ning sobib kohvi peale imehästi (Oatly Ikaffe).

 Sojapiim on kindlasti üks levinumaid taimseid piimasid ning see on valmistatud küpsetest sojaubadest. Sojapiima on nii magustamata, magustatud, vanilje kui ka šokolaadi maitsega. Sojapiim on kreemise ja rikkaliku maitse ja tekstuuriga ning sisaldab rohkelt valku ja antioksüdante. Sageli on sojapiim rikastatud ka kaltsiumi ja B-grupi vitamiinidega (see on pakendil kirjas). Sojapiim sobib hästi nii soolase (maitsestamata variant) kui ka magusa toidu valmistamiseks. Sojapiim sobib ka kohvi peale hästi, sest on taimsetest piimadest üks rammusamaid. Eriti hea on kohv aga sojapiimaga professionaalidele (Alpro Soya for professionals).

 Mandli- ja metspähklipiim on madala valgusisaldusega ja väiksema kalorisisaldusega kui sojapiim. Pähklipiimadele on omane meeldivalt kreemjas pähkline maitse. Mandlipiimas on palju mineraalaineid, B-grupi vitamiine ja E-vitamiini ning see on hea kaltsiumiallikas, sest mandlipiimas olevat kaltsiumit omastab inimorganism eriti hästi. Ka metspähklipiim on rikas B-vitamiinide ja E-vitamiini poolest. Need kaks sobivad eelkõige niisama joomiseks, magustoitude või pudru tegemiseks.

 Riisipiim sisaldab palju B-grupi vitamiine, magneesiumit, niatsiini, fosforit ja mangaani. Siiski ei soovitata riisipiima selles sisalduva suure arseenisisalduse tõttu anda väikelastele. Riisipiim on võrreldes teiste taimsete piimadega oluliselt toitainevaesem, mistõttu võiks peamiselt eelistada siiski teisi taimseid alternatiive. Maitse poolest on tegemist magusapoolse piimavariandiga, mistõttu sobib seegi hästi magustoitudesse, pudru sisse, kohvi peale ja niisama joomiseks.

 Kookospiima kasutatakse eelkõige Kagu-Aasia maade köökides ning seda lisatakse erinevate hautiste, karride, suppide, kastmete ja magustoitude tegemiseks. Poest ostetud kookospiim on madala kalorsuse ja rasvasisaldusega, kuid sinna on sageli lisatud vitamiine ja kaltsiumit.

 HEA RETSEPT
Kas teadsid, et taimseid pannkooke on imelihtne teha? Küpsetuspulber paneb koogid kerkima nii, et mune pole vajagi. Antud retseptist tuleb umbes 6-8 keskmise suurusega pannkooki.

 VAJA LÄHEB
—1 tassitäis jahu (võib teha kaera- või täisterajahust või pool tavalist ja pool täistera)
—1 spl suhkrut (magusaarmastaja paneb rohkem)
—2 spl küpsetuspulbrit
—1 tass taimepiima
—2 spl õli
—0,25 tl soola

 VALMISTAMINE
Pane õline pann keskmisel kuumusel soojenema ning samal ajal sega kausis kokku kuivad koostisosad (jahu, suhkur, sool, küpsetuspulber). Lisa jahusegule taimepiim ja õli ning sega, kuni oled saavutanud ühtse konsistentsi. Tõsta kulbiga kuumale pannile ühe pannkoogi jagu tainast ning aja kenasti laiali. Lase pannkoogil pruunistuda ning keera ettevaatlikult ringi, kui märkad pannkoogi keskel mullitamist või kui ääred tunduvad juba piisavalt pruunid ja tahked.

Tee oma toidust ikka pilt ka ja tagi #taimneteisipäev

Pannkoogiretsept ja piimainfo kogutud mitmetest erinevatest allikatest.