Memphis Meats astub üles Food Innovation Summitil 2020

  • 10 aprill 2020

Olukorras, kus terve maailm on justkui seisma jäänud ja mõtiskleb, kuidas tulevikus pandeemiaohtu vähendada, on kultiveeritud liha muutumas üha päevakorralisemaks teemaks. Kultiveeritud liha ei eelda loomade kasvatamist toiduks ning nende pidamist kitsastes farmitingimustes. Laboris loomarakkude paljudamise teel saadud lihal on traditsiooniliste lihatoodete ees ka muid eeliseid: selline liha on mikrobioloogiliselt puhtam ning selle koostist saab muuta nii, et see mõjuks positiivselt meie tervisele.

Revolutsioonilise idufirma uskumatu sünnilugu

Uma Valeti on Ameerika Ühendriikides tegutsev kardioloog ja Minnesota Ülikooli professor, kes on alati tahtnud oma tööga elusid päästa. Arstina töötades hakkas üha enam mõtlema selle peale, et kui regeneratiivses meditsiinis on võimalik tüvirakkude abil taastada südameinfarkti tagajärjel kahjustatud kudesid, siis samamoodi saab kasvatada ka loomade lihaskude ehk teisisõnu liha. Kardioloog uskus, et see tehnoloogia pakuks lahendust mitmele tõsisele ülemaailmsele probleemile. Ta hakkas ta seda ideed levitama ja veenma oma tuttavaid rajama kultiveeritud liha tootmisega tegelevaid ettevõtteid, kuid keegi ei võtnud teda kuulda.

Siis aga otsustas Valeti, et asutab sellise ettevõtte ise. Ta mõistis, et kardioloogina jätkates saab ta tõepoolest tuhandeid inimesi päästa, kuid kultiveeritud liha valdkonnas läbilöömine võimaldaks tal muuta paremaks miljardite elusid. Nii sündiski 2015. aastal maailma esimene kultiveeritud liha väljatöötamisega tegelev idufirma Memphis Meats, kelle eesmärgiks on luua tooted, mis on paremad nii keskkonnale kui ka meie tervisele. Tänaseks on ettevõttel õnnestunud välja arendada kultiveeritud kana-, veise- ja pardiliha.

Avalikkuse skeptitsismist hiigelinvesteeringuteni

Mis seal salata: algul uskusid Uma Valeti ideesse vähesed. Tõeline läbimurre sündivas tööstusharus toimus siis, kui esimesed õnnelikud said kultiveeritud liha maitsta. “See on samal ajal erakordne ja ei ole ka: see on erakordne, sest ma tean, mis see on ja kuivõrd unikaalne see on, aga teisalt see maitseb täpselt nagu minu igapäevane toit,” ütles üks ajakirjanikest, proovides kultiveeritud kanaliha. Nüüdseks on ettevõttesse Memphis Meats investeeritud üle 180 miljoni USA dollari. Investorite seas on mitmed lihatööstuse suurettevõtted nagu Tyson Foods ja Cargill, aga ka tuntud filantroobid nagu Bill Gates ja Richard Branson.

Eduloo nurgakivi on kommunikatsioon

Praegu on maailmas mitmeid idufirmasid, kes tegelevad kultiveeritud liha väljatöötamisega. Siiski saab just Memphis Meatsist tõenäoliselt esimene ettevõte maailmas, kes toob kultiveeritud tooted ka tarbijate toidulauale. See saab võimalikuks tänu investoritele toetusele, mille taga on omakorda ettevõtte tõhus kommunikatsioonistrateegia.

Ettevõtte Memphis Meats kommunikatsioonijuht David Kay tuleb sügisel Eestisse, et esineda 7. oktoobril Tallinnas toimuval Põhjamaade suurimal toiduinnovatsiooni konverentsil Food Innovation Summit 2020. Üritus toimub juba kolmandat aastat järjest ning toob kokku turundajad, jaemüüjad ja toidutootjad Eestist ja kaugemalt. Konverentsil tutvustab David meie piirkonna toidusektori esindajatele Memphis Meatsi edukat kommunikatsioonistrateegiat, mis on võimaldanud nii suuremahulisi investeeringuid kaasata.