Avokaado

Avokaado on avokaadopuu ehk ameerika pirnloorberi vili. Üks puu annab aastas umbes 180 vilja. Avokaadost on aretatud mitmeid eri sorte, millest tuntumad meile on Hass (pruunjasmustjas krobeline koor ja ümar kuju) ja Fuerte (tumeroheline piklik, pirnikujuline ja siledanahkne vili).

Avokaadod on järelvalmivad viljad, mis tähendab, et need nopitakse puu otsast toorena ning nad valmivad hiljem. Ka poest toore avokaado ostes, peaks vili valmima toatemperatuuril paari päevaga ja seda eriti siis, kui asetad avokaado banaani ja õunte kõrvale. Avokaadot ei tasu panna külmkappi, sest siis värvub viljaliha selles sisalduvate rasvade ja külma koosmõjul pruuniks.

Avokaado on suhteliselt mageda maitsega ning pungil kasulikke õlisid. See sobib kasutamiseks nii salatites, dipikastmetes, smuutis, leivamäärdena jne. Oluline on silmas pidada, et avokaado ei taha kuumtöötlemist.

 KASUTEGURID
Avokaado on tervislik, sest:
– aitab organismil toota antioksüdanti glutatiooni, mis aitab maksal välja filtreerida kehast kahjulikud toksiinid, tugevdab immuunsüsteemi ning aitab säilitada head tervist;
– sisaldab üle 20 erineva vitamiini ja mineraali;
– selles sisalduv E-vitamiin aitab hoida naha elastse ja värskena;
– selles ei ole soodiumi ega kolesterooli ning selles on vähe küllastunud rasvu;
– selles on palju kaaliumi, mis on rakkudele ja nende normaalseks funktsioneerimiseks vajalik ning aitab ennetada kõrgenenud vererõhku;
– selles on palju nn tervislikku rasva, mis vähendab kehas põletikulisi protsesse ning mis on vähkkasvajate teket ennetava toimega;
– selles on palju kiudaineid, mis aitavad reguleerida kaalu ja alandada veresuhkrut;
– sellel on halba kolesterooli (LDL) alandav toime ning head kolesterooli (HDL) tõstev toime;
– aitab kaasa rasvlahustuvate antioksüdantide imendumisele (A, D,E K-vitamiinid);
– sisaldab karotenoide, mis on kasulikud silmadele ja vähendavad kae tekkeriski;
– tekitab kergesti täiskõhutunnet, mistõttu aitab säilitada või langetada kaalu;
– selle tarbimine enne magamaminekut, aitab vähendada hommikust halba hingeõhku (puhastab suu halbadest bakteritest);
– aitab reguleerida vererõhku ja veresuhkru taset.

 TOITUMISALANE INFO
100 g avokaadot sisaldab: 160 kcal, süsivesikuid 8.53 g, rasvu 14.66 g, kiudaineid 6.7 g, valku 2g. Lisaks sisaldab avokaado rohkelt B-grupi vitamiine, kaltsiumi, kaaliumit, fosforit, magneesiumit ning avokaadost saab ka C, E ja K vitamiini, folaate, rauda ja tsinki.

Kasutegureid on palju, kuid silmas tuleks pidada sedagi, et avokaado on väga kaloririkas toit ja sellega tuleks siiski piiri pidada. 

 HEA RETSEPT
Avokaado teeb kõik salatid kastmetagi kreemiseks ja seega pakume tänagi välja ühe mõnusalt lihtsa salati! (Kui aga on eriline laiskus peal, siis proovi hoopis tatart natukese sojakastme ja 0.5-1 avokaadoga – sega kõik kokku ja naudi! Avokaadost saab kerge vaevaga mõnus kreemine “kaste” tatrale. Eriti maitsev on, kui lisad ka maitsepärmi.. imelihtne ja imemaitsev!)

 SALATI JAOKS LÄHEB VAJA
—1 purk kurnatud ja loputatud kikerherneid
—2 tükeldatud küpset avokaadot
—1 hakitud tomat
—0.5-1 hakitud paprika
—1 hakitud küüslauguküüs
—1 hakitud keskmine (punane) sibul
—0.5 sidruni mahl
—2 spl hakitud sellerit
—2 tl purustatud köömneid
—0.5-1 tl tšillit või cayenne pipart
—soola

 VALMISTAMINE
Aseta kõik koostisosad kaussi ja sega korralikult läbi. Naudi eraldi salatina, pane võileiva vahele või söö peatoidu kõrvaliseks.

Tee oma toidust ikka pilt ka ja tagi #taimneteisipäev

Info allikas siin ning retsepti ja pildi allikas siin